14 In mad/ mig

Krydret kaffe

Hver morgen, bliver startet med en dejlig kop varm kaffe, eller to (eller tre). Hvis ikke der er kaffe, blir’ jeg morgensur.

I går var jeg hjemme hos søsteren. Hun lavede en skøn kaffe, og hemmeligheden var at bønnerne var blendet med en hel kardemommekapsel og et stykke kanel. Jeg havde kun kardemommekapsler i dag, men kan bestemt anbefale det. Morgenkaffen blir’ lige liiidt bedre.

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply
    Hanne
    onsdag 20. oktober 2010 at 11:01

    Øj, det lyder super lækkert! Det må prøves ved lejlighed!

    • Reply
      Therese
      onsdag 20. oktober 2010 at 11:41

      Det skal du gøre Hanne. Det er super lækkert.

  • Reply
    Simon
    onsdag 20. oktober 2010 at 12:56

    Hvilke kværn bruge du til dette? Kan det gøres med en keramisk kværn?

    • Reply
      Therese
      onsdag 20. oktober 2010 at 14:43

      Jeg må ærligt indrømme at jeg bruger den kaffe-politisk-ukorrekte kværn, der slår bønnerne istedet for at kværne dem. Den til 199 i Føtex.

      Mon ikke du godt kan bruge en kværn til en enkelt kapsel kardemomme?

  • Reply
    Liselotte
    onsdag 20. oktober 2010 at 13:32

    Det lyder rigtigt lækkert, Therese – det må prøves 🙂

    • Reply
      Therese
      onsdag 20. oktober 2010 at 14:44

      Ja, prøv det endelig, Liselotte. Jeg tror du ville ku li’ det.

  • Reply
    Anne Dyrholm Stange
    onsdag 20. oktober 2010 at 13:48

    Uhmmmm –
    nu ved jeg, hvordan min første kop skal brygges, når jeg engang vender tilbage til moccaland.
    Måske skal det være i dag, på sådan en grå, koldt, våd og blæsende dag, at kaffen skal smage lidt af mellemøstlig bazar.
    Tak for idéen…

    • Reply
      Therese
      onsdag 20. oktober 2010 at 14:44

      Velbekomme, Anne. Det smager så dejligt, og mellemøstlig bazar er slet ikke en ringe måde at beskrive det på 🙂

  • Reply
    Brødet
    onsdag 20. oktober 2010 at 15:50

    Kardemomme er virkelig dejlig i kaffe, jeg propper gerne bare hele kapsler i.

    Men ellers lidt kanel eller lidt chili er nu heller ikke dårlig.

    • Reply
      Therese
      onsdag 20. oktober 2010 at 15:56

      Chili, lyder også dejligt. Velkommen til min blog “brød” 🙂

  • Reply
    Lone
    torsdag 21. oktober 2010 at 07:19

    Kaffe er det første, jeg tænker på, når jeg slår øjnene op om morgenen. Jeg er morgensur inden min første mundfuld 🙂

    Kardemomme, kanel og chili skal jeg prøve. Måske er det bedre end vanilla, som jeg ikke kunne lide. Det var forfærdelig kvalmende.

    Jeg skal også prøve at riste mine kaffebønner selv. Jeg læste om det på en blog (husker desværre ikke hvor). Men det var bare at riste de rå, grønne bønner på en pande til de blev moccabrune. Det lød meget enkelt 🙂

    Skål i kaffe! 🙂

    • Reply
      Therese
      torsdag 21. oktober 2010 at 10:23

      Ja, vanilje lyder lidt kvalmt. Men var det mon vaniljesirup eller var det et stykke stang, der var kværnet med? For det kunne sikkert være lidt lækkert.

      Det lyder spændende, selv at riste bønnerne. Det kunne være man selv skulle eksperimentere 🙂

      Skåååål til dig, Lone 🙂

  • Reply
    Katja
    torsdag 21. oktober 2010 at 08:56

    Prøv med en skive frisk ingefær i den sorte, dampende varme kaffe. Det smager vildt godt;)

    Tak for sidst! Håber den lille lilla gud levede op til forventningerne i går.

    • Reply
      Therese
      torsdag 21. oktober 2010 at 10:25

      Uh, ingefær. Det lyder mums, Katja!

      Lilla gud, var intet mindre end fantastisk !!!!!