14 In mad

Dårlig dag, med ost på

Vågnede af håndværkere der bankede og borrede, havde mindre sammenstød med småstresset Kjærste over morgenkaffen, jeg har glemt at melde mig ledig til tiden så nu bøvl med a-kassen, underboens røgalarm gik af og der var ingen hjemme, jeg måtte ringe til Kjærste, som ringede til underbo, som ringede til sin underbo, som havde nøgle og heldigvis ingen brand, den store radiator varmer ikke, så der er tissekoldt i stuen……

Når man har haft en dårlig dag, og den bare ser ud til at blive værre og værre, er der én måde at fikse den på, for mig.

Madlavning.

Det lyder åndsvagt, men at stå og koge, stege og brase, med en ny opskrift, kan lige få tankerne lidt væk fra dagligdagen.

I dag står den på den ultimative klamme comfort-food, fra “over there”. Mac & Cheese. Jeg har aldrig prøvet at lave det før, ej heller smagt det, og nu hvor den er inde i ovnen, har jeg tre forudsigelser;
1 – Det kommer til at smage helt fantastisk
2 – Jeg kan kun spise én skefuld
3 – Kjærsten kan ikke åbne døren når han kommer hjem, fordi jeg instant har taget 700 kilo på, og fylder hele samtalekøkkenet

Det er ret simpelt at lave retten. I korte træk:
Smør smeltes i en gryde, der kommes lidt mel i, derefter mælk – altså bechamel. Så fyrer man revet ost i, jeg brugte halvt cheddar og halvt mozarella.  Sovsen skal være tyk og cremet. Den smages til med salt, peber, paprika, lidt sennep og jeg puttede også noget cayennepeber i. Det vil en amerikaner muligvis ikke synes op.

Makaroni koges, lidt hårdere end al-dente. Fyldes i en form, og ostesovsen hældes oveni. Der røres rundt. Drys rasp over, og wack den i ovnen ved 170 grader i 40 minutter.

Bvadr og mmm.

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply
    Hanne
    onsdag 17. november 2010 at 17:07

    Hahaha… nej, det lyder altså ikke sååååå lækkert! Men det er altid skøøøøøøøøøønt at prøve nye opskrifter og retter 🙂 Glæder mig til at høre om oplevelser og smagen!

    • Reply
      Therese
      onsdag 17. november 2010 at 17:10

      Tror det smager lidt ala lasagne uden kødsovsen 🙂 Ha ha. Man er nødt til at prøve noget nyt, af og til.

      • Reply
        Therese
        onsdag 17. november 2010 at 17:32

        Ha ha, TOTALT kvalmeren! 😀 Så har man prøvet dét. En anden gang, vil jeg måske foretrække lidt grøntsager til.

        • Reply
          Hanne
          onsdag 17. november 2010 at 21:50

          ja, det er altid dejligt at have erfaringen! Salat on the side næste gang 🙂

  • Reply
    Ursula
    onsdag 17. november 2010 at 18:47

    He he Maceroni and Cheese skulle ellers være SÅ stort “over there”….men det forklarer måske også hvorfor de er så store 😉

    • Reply
      Therese
      onsdag 17. november 2010 at 18:49

      Det har du ret i, Ursula. Det er godtnok en tung ret. Men så er der jo til mange, i én portion. Jeg kunne da i hvert tilfælde ha mættet 8 munde, eller deromkring.

  • Reply
    Deborah
    onsdag 17. november 2010 at 18:48

    Hm, tjah, jeg tror nu godt, jeg ville kunne lide. Så jeg har stadig ambitioner om at prøve en dag. Men jo der er jo ingen der siger, man ikke kan spise noget grønt til. En salat evt.

    • Reply
      Therese
      onsdag 17. november 2010 at 18:51

      Du skal da bestemt også prøve det, Deborah. Hvis jeg skal lave det en anden gang, vil jeg dog lave sovsen mindre fed, da den alligevel bliver absorberet en del af pastaen. Tror ikke det betyder så meget om den bliver opbagt i smør, så jeg ville prøve at smelte osten direkte i mælken evt. Ved ikke om man kan.

      Men som tilbehør, til et stykke fisk og så med en masse salat til, så tror jeg at det ville være ganske lækkert 🙂

  • Reply
    Marianne
    onsdag 17. november 2010 at 19:20

    Jeg har faktisk smagt mac’n’cheese som var helt ok, men jeg har også fået den klammo version. Men fedtfattigt er det absolut ikke!

    • Reply
      Therese
      onsdag 17. november 2010 at 19:29

      Jeg tror på en måde, uden at hylde min kogekunst, at dette var en af de bedre. Den var fast, og ikke fedtet ind i ost. Det var nok mest det at det er en så tung ret, der gjorde at jeg nok ikke vil lave den igen foreløbig. 🙂

  • Reply
    Piskeriset
    onsdag 17. november 2010 at 20:26

    Jeg er helt enig i beskrivelsen!

    Jeg prøvede at lave det i august, og det var syndigt og klamt på samme tid! Og for at det ikke skal være løgn, så brokkede gemalen sig bagefter over, at han ikke var hjemme, da jeg afprøvede det, for han ville også have haft noget! 😀

    • Reply
      Therese
      onsdag 17. november 2010 at 21:31

      Ha ha, præcis. Syndigt og klamt!

      Så må du hellere lave en omgang, til gemalen. Måske du kan variere typen af ost? 🙂

  • Reply
    Lone
    mandag 22. november 2010 at 16:45

    Det lyder som noget, jeg kan li’ 🙂
    Jeg tager lige en kopi og afprøver det, når jeg kommer på landet i morgen. Retten er i hvert fald nem at tilberede for en, som ikke er den store køkkenskriver 🙂

    • Reply
      Therese
      tirsdag 23. november 2010 at 12:03

      Jeg glæder mig til at høre hvad du synes om det, Lone 🙂 Det er super nemt, og jeg tror også at det kan laves lidt lettere, hvis det er.