14 In haven

Vil du med i haven?

På sådan en grå morgen, er der ikke meget ved haven. Alligevel skal I da ha’ lov til at gå med på en havevandring, i den våde efterårshave.


De tidligere ejere, har efterladt en hulens masse krukker. Det er dejligt og jeg har plantet roser og diverse efterårsplanter i nogle af dem. “Queen Elizabeth” blir’ ved med at springe ud, med fine lyserøde blomster. Så er sommeren her stadig – på en måde.


Vi har to æbletræer i haven, samt et af naboens der rager ind over vores grund. De sidstnævnte er store, røde og sprøde. Vores egne er sure og kun Spunken gider sidde og gnave i dem. En af dagene vil jeg forsøge at lave kage af nogle af dem, og også presse en håndfuld. Måske de er perfekte til det?

Fuglene blir’ lokket til med diverse mad. Mejsebolde (i rør så de større fugle holder sig væk), vildtfugleblanding på foderbrættet og peanuts i to beholdere. Forhåbentlig har vi et mylder til vinter. Indtil videre har der vist sig musvitter, blåmejser, rødkælke, skovskader, solsorte og ringduer. Desværre er der også en del almindelige skader og krager.


Vi har også vores helt egen jungle… Den skal ha’ en kærlig hånd (med en motorsav) så vi kan få noget lys ind. Lige nu er der helt mørkt i spisestuen, og man føler det er aften selv når man spiser frokost… Det går ikke. Jeg har forsøgt at finde en træfælder, men ham jeg lavede en aftale med, brændte mig af… Kender du mon en?

Der skal gives en kærlig hånd med højtryksrenser på fliserne, plantes lidt i krukker og fejes i bund. Det skal nok blive et hyggeligt sted. Når træerne er tyndet ud (af med knoppen), tænker jeg at man kan plante noget klatreagtigt på stammerne. Noget der blomstrer men som ikke spreder sig ud over det hele.

Det var dagens havevandring. CopenhaneDaily, nu i Brønshøj og nu som haveblogger… Bum bum 🙂

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply
    Vevika
    onsdag 3. oktober 2012 at 09:51

    Tak for turen. Det ser så hyggeligt ud. Vores have er propfyldt med rhododendroner og jeg glæder mig til at nyde dem til næste år.

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:02

      Hvor lyder det dejligt, Vevika 🙂 De kræver vist heller ikke den store pasning, hvis de først er vokset godt til.

  • Reply
    Øglemor
    onsdag 3. oktober 2012 at 10:09

    Arj, hvor ser det altså dejligt ud. Selv på en gråvejrsdag. Jeg har vist slet ikke fået kommenteret herovre, siden I er flyttet, men jeg følger troligt med. Der sker bare så utroligt mange ting i øglefamilien for tiden, at kommentarerne hos andre er nærmest ikke-eksisterende 🙂 Under alle omstændigheder ser det ud som et skønt hus, I har fået jer, og jeg glæder mig til at læse endnu mere om livet i forstæderne. Og når jeg selv får en have, kan vi gå hinanden i bedene (tøhø) i kampen om havebloggen 😉

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:04

      Alt i orden, Øglemor. Jeg kan sagtens forstå der er en dejlig stres på omme i øglefamilien 😀

      Yes – jeg er SÅ meget med på en havedyst på blogger måden. Ha ha.

  • Reply
    Lene
    onsdag 3. oktober 2012 at 10:46

    Tak for turen og måske skal du vente med at smage på de sure æbler til frosten er kommet. Vi har et æbletræ, hvor sødmen først kommer, når der har været den første nattefrost 🙂

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:08

      God idé, Lene. Min mor sagde det samme, så nu lader jeg resten hænge og nøjes med at bruge dem der falder ned.
      De gule har jeg mistænkt for at være noget Golden Delicious agtigt, men det er mest af udseende. Smagen er ikke så sød og lækker 🙂

  • Reply
    Sarah
    onsdag 3. oktober 2012 at 14:54

    Hej Therese
    Jeg skrev til dig på instagram om den norske butik, men så glemte jeg at svare på hvor.

    Den ligger på Viktoriagade. Se her:

    http://dinby.dk/koebenhavn-v/et-stykke-med-norsk

    Tillykke med haven

    Mange hilsner
    Sarah

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:12

      Tak, Sarah 🙂 Det skal bestemt tjekkes ud!

  • Reply
    Sussi
    onsdag 3. oktober 2012 at 20:05

    Sikke en skøn have – selv en grå morgen, Therese!:) Hvor må det altså være dejligt OGSÅ at være haveblogger nu:)

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:13

      Det er SÅ skønt, Sussi. Jeg elsker at nusse rundt ude i haven, og se ting vokse og høre fuglene synge.
      I dag fik Spunken endelig fyldt sand i sandkassen, så nu er han også helt tilfreds 🙂

  • Reply
    Dottie
    onsdag 3. oktober 2012 at 20:09

    Det ser rigtig godt ud i jeres have! 🙂
    Jeg nyder dine haveindlæg, det giver mig lyst og energi til selv at få lavet lidt i min egen have 🙂

    • Reply
      Therese
      onsdag 3. oktober 2012 at 20:15

      Tak, Dottie.
      På med havehandskerne og ud i det “gode” vejr 🙂 Hi hi.

  • Reply
    Rejen
    torsdag 4. oktober 2012 at 06:50

    Ja nu er vi to der kan blive havebloggere! Jeg har dog ikke fået lokket nogle fugle til endnu, jeg tror vi skal flytte foderbrættet lidt længere ned i haven så fuglene ikke bliver forstyrret af kattene..Hvor er den forresten smuk den Queen Elisabeth, Jimmi han snakker også roser, men det må vi tage til foråret..;-D

    • Reply
      Therese