14 In udenfor

Skovfogedegen

eg1-copy.jpg
Udenfor Dyrehaven, står en 800 år gammel eg. Den er helt utrolig smuk. Tyk, gammel, kroget og hul. Tænk engang, da egen var en lille spire – dér blev København grundlagt. Det er vildt at tænke på.
Den har sit navn, fordi en skovfoged (Georg Weisler) brugte den hule stamme som bedekammer.
eg2-copy.jpg
Taget inde i egen.
eg3-copy.jpg
Kasper stillede sig ind i træet. Han er 1.85 ca.,så man kan få en idé om størrelsen af træet.
eg4-copy.jpg
Dette billede er også taget inde i egen.
eg5-copy.jpg
eg6-copy.jpg

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply
    Judith
    fredag 25. maj 2007 at 21:33

    Nøj hvor er den flot. Kasper ligner jo bare en tynd lille splejs der han står;-)

  • Reply
    Therese
    fredag 25. maj 2007 at 21:35

    Ja, det er jo det han gør 😉 hi hi

  • Reply
    Fru Green
    fredag 25. maj 2007 at 21:48

    Og hvilket bedekammer det må have været (hvis man altså er til den slags).
    Jeg må snart i Dyrehaven igen.

  • Reply
    Therese
    fredag 25. maj 2007 at 21:57

    Det må du helt bestemt !!

  • Reply
    BenteH
    fredag 25. maj 2007 at 23:13

    Så smukt, så smukt. Og tidsperspektivet …at det har stået der i så mange århundreder … giver jo lige stof til nogle tanker.

  • Reply
    regitze
    fredag 25. maj 2007 at 23:17

    tusind tak, Therese. den eg kendte jeg ikke.
    vi har en på 8 cm, jeg printer lige et af dine pics herfra og stiller ud, så den har et forbillede:)

  • Reply
    Therese
    fredag 25. maj 2007 at 23:33

    Det er jo lige det det gør Bente. Du må komme op og hilse på egen en dag! Den er godtnok flot.

  • Reply
    Therese
    fredag 25. maj 2007 at 23:55

    Rigtig god idé Regitze 😀 Så kan du nok tro at jeres eg begynder at vokse !!

  • Reply
    signes vissevasse
    lørdag 26. maj 2007 at 07:14

    Hvor er det skønt,,,
    Jeg sidder lige nu og drømmer om at være en lille alfepige og bo inde i den eg! 🙂 (måske skulle jeg gå ud og få frisk luft? måske er det terpentindampende der taler?)

    Hermed en invitation til en tur ved Fruebjerg (ligeså snart regnen holder op)

  • Reply
    Deborah
    lørdag 26. maj 2007 at 08:09

    Ja der er ikke noget så skønt som store gamle træer. Elsker træer, og selvfølgelig Dyrehaven. Du har helt ret, tænk en historie de kunne fortælle, var de i stand til det.Den er helt utrolig den eg. Og fine fotos, du har taget – tak for det!

  • Reply
    Therese
    lørdag 26. maj 2007 at 09:56

    Signe – det lyder hyggeligt! Det vil jeg meget gerne 🙂 Og pas nu på de dér terpentindampe!! Puuhhh det er hårdt at gå rundt i.

    Deborah – Ja, træer ér altså utrolige, især når de er så specielle som dette. Velbekomme 🙂

  • Reply
    Hege
    lørdag 26. maj 2007 at 13:49

    For et flott tre. Tenk at det er så gammelt. Det er til å miste pusten av. Tenk på alle generasjoner av mennesker som kan ha stått under det treet.

  • Reply
    Sifka
    søndag 27. maj 2007 at 21:05

    Jeg elsker træer og det der er bare så flot. Stolt og meget, meget gammel 🙂

  • Reply
    Therese
    søndag 27. maj 2007 at 21:16

    Ja, det er nemlig lige det Hege. Man mister pusten!

    Sifka – jeg synes nemlig også det er så flot! Og velkommen hertil.