16 In tanker

En smule hjemve

Jeg har lige set en fantastisk udsendelse, om skuespillerinden Joanna Lumley’s rejse til nordlyset.

Mormors baghave

Der sad jeg så, fuld af hormoner, og så det ene smukke scenarie fra mit hjemland, efter det andet. Jeg så rensdyr, sne, fjelde, stativer med tørrede torsk, samer i farverigt tøj og snescootere. Ikke alt af det, hører hjemme der hvor jeg kommer fra, men min mormor har da en rensdyr hjord græssende i baghaven, så samerne holder ikke kun til i den aller nordligste del af landet.

Jeg drømmer om morgenkaffe og “voffelkak” med mormor men vi kigger ned mod fjorden fra stuevinduet, en tur på elg-safari med min far, karbonader til frokost hos farmor og ellers elgkød, fisk og “sjokolade” fra Nidar, hver dag.
Jeg ville ta’ farmors “spark” op til butikken, og bane mig vej på de glatte stier. Tempoet ville muligvis være langsomt, med den voksende spunk-mave, men ned af bakken, ville tyngdekraften få overtaget. Wuuuuush.

Jo, drømme er der nok af. Efter en hurtig billetsøgning, og et kig på priserne for fly fra Kbh-Trondheim, og derefter ekspressbussen til Namsos, så blir’ det ved drømmen. Det er alt alt for dyrt, lige nu, men måske man kunne ta’ en tur derop til næste vinter, med en lille spunk i flyverdragt.

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply
    Lillebroren
    onsdag 19. januar 2011 at 21:49

    Åh, så koselig! Savner deg storesøster, håper du og spunken tar turen neste vinter 🙂

    • Reply
      Therese
      onsdag 19. januar 2011 at 21:52

      <3
      Savner også dere, deroppe.
      Håper at hele familien, kan reise seg en tur nordover, neste vinter :-)

  • Reply
    Rejen
    torsdag 20. januar 2011 at 05:03

    Åh, hvor må det være svært at se film og billeder fra sit hjemland…Kan godt forstå du savner og har hjemve…og det er en meget smuk film….Knus til dig…

    • Reply
      Therese
      torsdag 20. januar 2011 at 11:02

      Det plejer at være ok, Annemarie, og jeg kan sagtens se billeder/film fra Norge, og tænke “godt jeg ikke bor deroppe mere”. Men i går, der var lige lidt savn. Nu er det også 5 år siden sidst jeg var deroppe, så måske det er derfor 🙂

  • Reply
    Catarina
    torsdag 20. januar 2011 at 06:54

    Det er en smuk smuk udsendelse. Jeg kan huske at jeg så den engang sidste år og savlede over det fantastiske lys hun endelig oplevede (med en tåre i øjnene)

    • Reply
      Therese
      torsdag 20. januar 2011 at 11:02

      Uh ja, jeg kneb også en lille tåre, da hun endelig så nordlyset.
      Jeg har selv set det, og det er ufattelig smukt.

  • Reply
    Marie
    torsdag 20. januar 2011 at 09:46

    Åh ja, jeg så den også. Jeg fik også et lille stænk af udve, eller måske snarere tilbageve…

    • Reply
      Therese
      torsdag 20. januar 2011 at 11:03

      Har du også boet deroppe, eller har du måske norske aner, som jeg?

      Det var en virkelig smuk udsendelse, synes jeg 🙂

  • Reply
    Dot
    torsdag 20. januar 2011 at 15:01

    Ej, jeg vidste godt du havde aner fra Norge, men nu tænker jeg om du faktisk er vokset op dér? Eller måske har boet der i en årrække…Det lyder jo sådan med den hjemve du beskriver, og så er det da helt pinligt at en veninde som mig ikke ved den slags??! Hm, det må vi liige få vendt ved næste møde. Yes.
    Knus og kram,
    D.

    • Reply
      Therese
      fredag 21. januar 2011 at 12:30

      Jeg har boet deroppe ca. 6 år 🙂 Har vi slet ikke snakket om det? Ha ha. Os der ellers er så gode til at ævle :o)
      Kys

  • Reply
    Sifka
    torsdag 20. januar 2011 at 15:25

    Jeg var fuldstændig betaget, og ønskede inderligt, at jeg kunne være som Ponny the Pinguin, der stod ude i hjørnet af tegningen, og så op på nordlyset (som vist i virkeligheden var ‘syd’lyset, men pyt nu med detaljerne). Jeg er vild med Norden, sneen, isen og kulden.

    • Reply
      Therese
      fredag 21. januar 2011 at 12:31

      Åh ja, hvem der var den lille Ponny Pingvin 🙂
      Det er bare så smukt, is, sne og kulde. Jeg er helt enig!

  • Reply
    Dortheivalo
    fredag 21. januar 2011 at 00:14

    Det var en fantastisk udsendelse som fuldstændig opslugte mig. Vi har jo også masser af nordlys heroppe omkring polarcirklen, men Joannas begejstring smittede fuldstændig

    • Reply
      Therese
      fredag 21. januar 2011 at 12:31

      Det må være helt fantastisk at se nordlyset, så ofte som du gør, Dorthe. Det er noget af det der virkelig står skarpt i min hukommelse, nordlyset. Ihh, så smukt :o)

  • Reply
    Lone
    lørdag 22. januar 2011 at 08:09

    Du må gøre alvor af at vise den lille spunk i flyverdragt dit hjemland næste vinter, Therese 🙂
    Sikke nogle dejlige oplevelser, du har at tænke tilbage på. Din mormor har en vidunderlig baghave med en smuk udsigt og rensdyrhjord.

    Jeg så også udsendelsen med Joanna Lumley’s fantastiske rejse. Hun var god til at formidle sine følelser. Det var en smuk sammenligning med hendes barndoms bog og hende selv, da hun stod og så nordlyset akkurat som pingvinen i bogen. Da hikstede jeg. Det må have været en utrolig bevægende oplevelse, hvilket man også fik indtryk af.

    • Reply
      Therese
      lørdag 22. januar 2011 at 12:59

      Det ender vist med det, Lone. Den lille spunk i flyverdragt – nårhh :o) Der er meget besvær for min mormor, ved at bo så langt ude i “vildmarken”, men udsigten er så smuk at man sagtens kan undvære alt andet. Om sommeren, brokker hun sig altid over at hjorte eller elge æder hendes jordbær, så hun har da nok at se til :o)

      Det var en meget smuk udsendelse synes jeg, uden at den blev pladderromantisk. Jeg kneb også en lille tåre, og kan sagtens forstå du også gjorde det.