16 In familien/ featured

Godsejer for en dag

IMG_4835 IMG_4791

I går, tog vi os en fridag og kørte mod Fyn. Vi var blevet inviteret til at besøge min svigermors barndomshjem på det nordlige Fyn. Mange af Kjærstens fætre og kusiner var med, min svigermor og fonden der nu forpagter stedet.

Vi fik en fin rundvisning, kaffe/kage og til slut en skøn middag i riddersalen, med smukt opdækket bord og dejlig mad. De fleste deltagere, havde ikke set stedet siden 1999 hvor Spunkens oldefar døde, så det var interessant at gå og høre alle deres historier om stedet og for manges tilfælde, barndomsminder og sjove historier om deres mor-/farfar.
En af historierne der gik igen, var hvordan alle børnebørn løb meget hurtigt op af trappen, forbi rustningen og den uhyggelige ugle. Det var lige til et Anders And blad, med levende rustninger – at bedstefaren så havde for vane at klæde sig ud som spøgelse efter puttetid, og overraske børnebørnene, sad også dybt – på en kærlig måde 😉

IMG_0853 IMG_4817 IMG_4845

Spunken var i sit es. Han løb rundt og kiggede på “TRAAAKTOR”, mejetærskere, gamle automobiler og meget høje træer. Det var jo et rent slaraffenland af oplevelser. Ridderrustninger, udstoppede dyr, seje møbler og “TIL AT SKYLLE NÅMS I” (et bidét…).

Jeg eeeelsker billiard! – sagde Spunken, efter han for første gang i sit liv, havde fået lov til at lege ved et billiardbord.

Min svigermor viste mig sit gamle værelse, hvor hun tilbage i 60’erne sad og studerede med udsigt ned til godsets park. På væggene var der smuk gammel tapet, og møblerne var utroligt smukke. Flere steder, stod der gamle fotografier, og det var sjovt at kunne vise Spunken billeder af farmor da hun var ung.

IMG_5937 IMG_6998

Det er svært at beskrive sådan en dag med ord, så heldigvis er der en masse billeder. Jeg håber I kan se Spunkens glæde, og stemningen fra dagen, i dem.
Han sov hele køreturen hjem fra Fyn, og vågnede knap nok da vi kom hjem sent sent i går aftes. Det er måske ikke så mærkeligt at han var træt, efter 12 timer på farten.

IMG_2898 IMG_4857

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply
    Liselotte Weller
    lørdag 6. september 2014 at 13:46

    Sikke da et utrolig smukt sted og dine billeder er så stemningsfyldte og sensommer-smukke, at jeg har kigget på dem mere end én gang. Det må have været et dejligt sted at vokse op 🙂

    • Reply
      Therese
      lørdag 6. september 2014 at 13:52

      Stedet er fuld af historie, og det var en fornøjelse at se og høre det hele. At være så heldig at høre sin svigermor åbne op for skattekisten af gode historier, var så dejligt.
      Spunken var simpelthen så glad hele tiden, at både Kjærsten og jeg var ved at smelte. Det var virkelig en dejlig dag.

  • Reply
    Mette
    lørdag 6. september 2014 at 15:35

    Der kunne man nemt føle sig lidt kongelig 🙂

    Meget meget smukt sted.

    • Reply
      Therese
      søndag 7. september 2014 at 21:35

      Ja, lidt kongelig har man lov til at være. Hi hi. Jeg kunne sagtens forestille mig at slentre ned af den kæmpestore trappe i hallen, i en lang aftenkjole. Der var simpelthen så fint.

  • Reply
    Regitze
    lørdag 6. september 2014 at 20:12

    hvor må din svigermor også være glad i dag.
    så meget at dele.
    sammen.

    • Reply
      Therese
      søndag 7. september 2014 at 21:36

      Ja, jeg er sikker på at hun synes det var dejligt at ha muligheden for at vise stedet frem til børnebørn, børn og mig 🙂

  • Reply
    conny
    lørdag 6. september 2014 at 20:55

    Flotte omgivelser – tænk at være vokset op i de rammer og have haft dem som hverdag. Spunken kunne vist godt leve med det 🙂
    En lille sidebemærkning: Min lillebror arbejder hos Egetæpper i Gram – det må jo så være hos noget af familien 🙂

    • Reply
      Therese
      søndag 7. september 2014 at 21:41

      Ja, Egetæpper var en del af familien på den måde at det var “morfar” der stiftede det. Nu er det i andres hænder 🙂

      Spunken var SÅ lykkelig hele dagen – jeg er sikker på at han kunne blive vandt til at ha’ så meget plads. Hi hi.

  • Reply
    Abildjyden
    søndag 7. september 2014 at 08:29

    Ude godt hjemme bedst. 🙂

    Dejlige beskrivende billeder fra en vidunderlig fredag fyldt med historier. Tusind tak for rundturen.

    • Reply
      Therese
      søndag 7. september 2014 at 21:42

      Velbekomme 🙂

  • Reply
    Gyrite
    søndag 7. september 2014 at 12:23

    Rigtig hyggeligt lige og følge med, nu hvor vi ikke kunne komme 🙁 men bare billederne siger det hele fra min barndom, husker tydeligt ridder salen og kælderen med billard mm. Man savner helt stedet, det har gode minder bag sig, krydser fingre for der kommer en mulighed mere, ikke mindst for jeg kan opleve det igen, men ville rigtig gerne ha Marcus også fik følelsen af mine barndoms rødder 🙂

    • Reply
      Therese
      søndag 7. september 2014 at 21:45

      Hvor er det hyggeligt at du har lagt en kommentar, Gyrite. Jeg håber også på at det ikke er sidste gang, for stemningen var så god og alle syntes det var en oplevelse at se stedet igen og lade barndomsminderne blomstre frem.
      – jeres tur i Dubai, ser nu også temmelig skøn ud 😉

  • Reply
    Catarina
    tirsdag 9. september 2014 at 21:00

    Wauw, sikke et pragtfult sted og sikke et eventyr det må have været at vokse op der eller bare komme på ferier der. Der er virkelig smukt og velholdt og hvor dejligt at meget af familien kunne være samlet. 😀

    • Reply
      Therese
      onsdag 10. september 2014 at 13:41

      Der var så smukt, Catarina. Jeg håber virkelig at vi får mulighed for at komme på besøg igen en dag, for at se Spunken der var helt utroligt dejligt 🙂

  • Reply
    Trine_lil
    fredag 19. september 2014 at 08:14

    Når jeg nu ofte ser stedet udefra, er det altså helt sjovt at se det indefra også 🙂 Jeg kan godt forstå I alle syntes det var en vidunderlig dag på godset. Tak for kigget…

    • Reply
      Therese
      søndag 21. september 2014 at 17:25

      Ja, det må være sjovt at se det indefra, når du ofte kører forbi 🙂 Der er skønt derinde, og det er en skam det ikke bli’r brugt mere end det gør.