8 In bolig/ mad

Sommer i vindueskarmen

I påsken, købte jeg en stor basilikum i potte. De små skud blev brugt, men jeg lod nogle af de største være, og efterhånden som de satte nye blade, knipsede jeg lidt af her og dér. Forhåbentlig busker den sig, og blir’ endnu større. Den burde ha’ plads nok.

Basilikum i vindueskarmen, er noget jeg prøver næsten hvert år. Sidste år blev de ret gode, lige indtil der kom små fluer i skidtet, og der ikke var andet at gøre end at smide planterne ud….I år krydser jeg fingre, for jeg elsker pesto, og håber på at kunne lave en dejlig stor portion.

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply
    Megan
    onsdag 18. maj 2011 at 11:09

    Sommer i vindueskarmen, basilikum. Det ser godt ud. Min basilikum er blevet lidt lille og trist, så jeg tror jeg skal ud og købe en ny. I eftermiddag! 🙂 Min lavendel og timian står flot. Skønt med krydderurter både her og der!

    Ha’ en dejlig dag i kongens by 🙂

    • Reply
      Therese
      torsdag 19. maj 2011 at 09:43

      Har ud også lavendel i vindueskarmen? Jeg elsker lavendel, så måske jeg også skulle prøve det 🙂

      Ha’ en skøn bededagsweekend.

  • Reply
    Simon
    onsdag 18. maj 2011 at 13:32

    Der er også fået fluer i mine krydderurtet engang imellem. Ret irriterende. Og ved ikke om man kan bliver fri for dem.

    • Reply
      Therese
      torsdag 19. maj 2011 at 09:51

      Det er vildt irriterende.

      Sidste år, prøvede jeg noget biologisk bekæmpningsmiddel, da der var fluer i ret mange af mine potteplanter. Det var nogle små insekter af en slags, der åd fluelarverne… Det virkede, men de var ret dyre, og om de kan bruges i krydderurter, aner jeg ikke 🙂

  • Reply
    Mette
    onsdag 18. maj 2011 at 20:19

    Jeg forsøger mig i år med lilla basilikum. Det er fantastisk flot. De er lidt stærkere end normale så de skal nok ikke bruges til pesto, men krydser mine fingre for at det går godt, for så er min plan at tørre dem og give familien små krydderiglas med dem i julegave.

    Smid lige en post når du har smagt på pestoen ik?

    • Reply
      Therese
      torsdag 19. maj 2011 at 09:52

      Mm, lilla basilikum. Det lyder da ret lækkert. Hvor kan man finde dem ?

      Jeg lover at der kommer en pesto-post, om så det er egen dyrket eller om jeg kryber til korset og køber noget ekstra 😉

  • Reply
    Hende den lille lyshårede
    torsdag 19. maj 2011 at 20:24

    Uh elsker også basilikum – vi har to helt små til at stå som jeg håber snart bliver til noget 🙂

    Med hensyn til fluerne har jeg hørt at kaffegrums virker, man skal vist bare smide det oven på jorden – men det er ikke noget jeg selv har prøvet (endnu) – det er da i hvert fald billigt – hvis man da drikker kaffe 🙂

    • Reply
      Therese
      torsdag 19. maj 2011 at 20:56

      Kaffegrums?? Ja, det var da et billigt trick, så det skal helt sikkert prøvet 🙂

      Jeg håber at jeres basilikum, blir’ store og flotte.