9 In orkidéer

I kampens hede…

Mine orkidéer lider. Især Phalaenopsis orkidéerne er det gået hårdt ud over. De havde begge sat en masse knopper, så småt begyndt at blomster, og lige pludselig var 12 knopper faldet af. Øv hvor nedtur. Der er ikke så meget jeg kan gøre ved det.
Der er dog én der har det dejligt i varmen, og det er Zygopetalum. Det er lykkedes mig at få den til at blomstre ugen, og det gør den nu. Den er faktisk nogle måneder foran normalt blomstringsprogram. Men flot er den, og den dufter helt forrygende.
De skal vandes i aften allesammen. Der bliver godtnok kogt meget vand til det formål. De skal ha vand hver 5. dag minimum.

You Might Also Like

9 Comments

  • Reply
    maria
    onsdag 19. juli 2006 at 14:36

    Orkidéer er eller nogle af de smukkeste blomster som findes. Men vi ved jo, hvordan det er med smukke ting, de er som oftest besværlige.

  • Reply
    Therese
    onsdag 19. juli 2006 at 14:40

    Ja, det har du helt ret i Maria 🙂

  • Reply
    Torben Schmidt
    onsdag 19. juli 2006 at 14:46

    Jeg tager hatten af for dem, som kan holde blomsterne i live i mere end en uge. Jeg passer mine forældres blomster i denne uge, imens de er i Norge og glæder mig ikke til at skulle fortælle dem hvad der er sket med nogle af blomsterne 🙂

  • Reply
    Therese
    onsdag 19. juli 2006 at 14:50

    Ha ha Torben, ja sådan kan det gå 🙂

  • Reply
    conny
    onsdag 19. juli 2006 at 20:35

    Flot flot flot Zygopetalum.

  • Reply
    Therese
    onsdag 19. juli 2006 at 20:58

    Tak Conny. Hvordan går det med dine orkidéer ?

  • Reply
    conny
    fredag 21. juli 2006 at 08:40

    Hmm, jeg sprøjter dem, og jeg vander i ny og næ. Den ene, jeg overtog efter en kollega, har da givet et flot nyt blad 🙂 Det er den med ph..
    Den anden, cymbidium, er bare grøn og kedelig, men giver da også et par blade. ¨
    Så der er liv.

  • Reply
    Fru Green
    lørdag 22. juli 2006 at 23:13

    Nej, det er hvad jeg går glip af ved ikke lige at tjekke i nogle dage.
    Trist at den smider knopperne. Men flot ser det.

    Jeg arbejder stadig på min.

  • Reply
    Stine
    søndag 23. juli 2006 at 21:23

    Den ser virkelig flot ud! Surt med de andre, der havde tabt knopperne.
    Jeg vidste ikke at orkidéer kunne dufte. Jeg har bare de der almindelige man kan få i Netto ind imellem, og de dufter ikke spor. Men er til gengæld nemme at holde.