15 In orkidéer

Humlenumse

Min Oncidium orkidé blomstrer for anden gang. Jeg er glad for at jeg har kunnet få den i blomst igen. Alle mine orkidéer (jeg har 13) trives og vil i det nye år glæde mig med en masse nye blomster.
Blomsterne på denne orkidé minder mig om små humlebier, eller humlenumser som Oline kalder dem 🙂
oncidium.JPG

You Might Also Like

15 Comments

  • Reply
    Judith
    lørdag 9. december 2006 at 21:08

    Hvor er de dog fine…Du kan bare det der med orkideer.

  • Reply
    Ella
    lørdag 9. december 2006 at 21:20

    Hvor er den smuk – jeg glæder mig til flere 🙂

  • Reply
    dubqnp
    lørdag 9. december 2006 at 21:24

    hehe. humlenumse? damn godt jeg skiftede bandnavn fra humlebi.

  • Reply
    Therese
    lørdag 9. december 2006 at 21:26

    De skal nok komme Ella. Jeg nyder også billederne af dine smukke orkidéer !!

  • Reply
    signe
    lørdag 9. december 2006 at 22:59

    jeg savner det helt rigtige sted til mine .. Nu har jeg måtte smide 4 ud fordi de ganske enkelt var bukket under.. der er for meget sol i mine vinduer (dog ikke lige i disse måneder) – de er simpelthen brændt af!
    det er bittert.. når man har været i fredensborg og betalt en hvis legemsdel ud af bukserne for dem!

  • Reply
    signe
    lørdag 9. december 2006 at 23:00

    hov nu glemte jeg jo det vigtigste… *flov*

    Den er rigtig smuk Frk. Snagfugl – men jeg synes det ligner små hollandske fruer i flotte gule kjoler 😉

  • Reply
    Therese
    lørdag 9. december 2006 at 23:38

    De behøver slet ikke stå i et vindue Signe. Mange af dem elsker faktisk at stå inde i rummet.

  • Reply
    Lene KC
    lørdag 9. december 2006 at 23:49

    så Therese, nu er det du skal gentage dine gode råd til Ella om hvordan man passer orkideer, min ser nemlig ikke for pæn ud. Din er smuk.

  • Reply
    conny
    søndag 10. december 2006 at 00:12

    Wauw for en flot gul farve.Skønt at have plads til 13 orkideer!
    [update for min gamle ph-orkide, som jeg overtog fra en kollega: der er nu en blomsterstilk undervejs!!!!!]

  • Reply
    Therese
    søndag 10. december 2006 at 00:17

    Lene – jeg vil en af dagene poste et indlæg om hvordan jeg passer orkidéerne 🙂

    Conny – det er skønt! Måske der ku komme et billede på din blog når orkidéen blomstrer?

  • Reply
    conny
    søndag 10. december 2006 at 08:50

    billeder på blog er jeg ikke gode venner med, efter mit kamera døde. der arbejdes på sagen 🙂

  • Reply
    signe
    søndag 10. december 2006 at 09:11

    Jamen Therese de står skam inde i rummet.. men jeg mangler et sted der ligesom kunne være deres 🙂 de har blot også taget uoprettelig? skade af at stå i vindueskarmen? de opfører sig i hvert tilfælde ikke som før vi flyttede herud – der blomstrede de længe og igen kort efter..
    Tror jeg skal plante dem om en af dagene.. nu mens de står uden blomst alle sammen – suk!

    (og der skulle selvfølgelig stå frk. sangfugl i det tidligere indlæg.. – sorry!)

  • Reply
    Therese
    søndag 10. december 2006 at 09:56

    Det var en skam Conny 🙁 Du må ønske dig et nyt i julegave!

    Signe – Nå ok, troede bare de stod i vindueskarmen. Du skal tænke på at hvis du før har haft et vestvendt vindue og nu har sydvendt, er det en stor forskel for orkidéerne. Hvis det er Phalaenopsis så plant dem bare om. De skal plantes om til en krukke der er en lille smule større men ikke meget. Prop evt. en lille brik oasis i bunden før du putter orkidéjord og orkidé i.
    Du kan sagtens vente til de ikke blomstrer mere.Hvis de bliver vendt rundt og løftet osv vil de højst sansynligt afblomstre snart.

    Hmm…må vist snart skrive orkidé pasnings indlægget 😀

  • Reply
    Lizelotte
    søndag 10. december 2006 at 11:13

    Ja tak … lad os få et pasningsindlæg!!

  • Reply
    CopenhagenDaily » Blog Archive » Orkidé-glæde
    lørdag 18. august 2007 at 17:00

    […] Jeg har jo en del orkidéer….én af dem er en Oncidium. Jeg var lykkelig dengang i december sidste år, da den skød og gav mig de smukkeste gule blomster. Der var vel en 20 blomster på den. Men se så hér!! Den er gået helt amok, og jeg kan se frem til 100+ blomster fra den. Jeg glæder mig. Om en dag eller to er de første sprunget ud, og I skal nok få en masse billeder!! Om lidt skal den (og alle de andre) ha’ et lille bad, og en gang gødning. De trænger. […]