National Ret?! - CopenhagenDaily
22 In efterlysning/ mad

National Ret?!

Da jeg var ude med inderne, spurgte de til danmarks national ret. Jeg tænkte og tænkte….frikadeller??…men så på den anden side så er det jo bare en fordansket udgave af italienske kødboller, græske kødboller og alle andre landes kødboller…måske ikke rigtig en national ret? Så tænkte jeg flæskesteg (det skal jeg i øvrigt ha’ i aften, skal til 87 års fødselsdag hvis jeg da ellers kan komme til Søllerød i det her vejr). Jeg endte med at sige flæskesteg, eller i det hele taget noget med svin.

Hvad mener du er danmarks national ret?

You Might Also Like

22 Comments

  • Reply
    Hege
    lørdag 24. februar 2007 at 20:34

    Vet ikke, – men Norges nasjonalrett er fårikål.

  • Reply
    Lizelotte
    lørdag 24. februar 2007 at 21:26

    Jamen det MÅ da være flæskesteg – med brunede kartofler og rødkål og hele moletjavsen…

  • Reply
    eric
    lørdag 24. februar 2007 at 21:40

    Jeg tror, det er stegt flæsk med persillesovs, der kommer ind som nummer 2. Frikadeller er absolut nr. 1 – uanset, at andre også laver “kødboller”! Deres er ikke frikadeller….!!!!!

  • Reply
    Hege
    lørdag 24. februar 2007 at 21:49

    Hos oss spiser vi både fleskestek og frikadeller på julaften. Og så surkål eller rødkål, selvfølgelig. Kan dere ikke slå dem sammen? Danmarks nasjonalrett blir da fleskestek og frikadeller med rødkål – og hele sulamitten.

  • Reply
    Judith
    lørdag 24. februar 2007 at 22:29

    Kjøttkak, ærtestuing, potet å bruna saus…
    Tror nok det kan være lidt egnsbestemt, min mormor serverede altid denne ret første dagen vi var på besøg/ferie. Min mor gør nærmest det samme, og ellers mange andre man besøger. Ofte er “kjøttkaka” lavet ef elgkød, det er lidt “finere”.
    Jeg snakker her om Midt Norge.
    Fårikål er også en nationalrett,den bliver også ofte serveret men ikke så meget deroppe som “kjøttkaka”:-)

  • Reply
    Judith
    lørdag 24. februar 2007 at 22:52

    Og herhjemme, tja, frikadeller, stegt flæsk m persillesovs, flæskesteg, og hvad med stegt ål. Det ensete sted jeg har fået og får denne spise, det er da i Danmark, men som sagt, det er nok ikke en nationalret:-)

  • Reply
    christina
    lørdag 24. februar 2007 at 22:58

    keftedes (græske kødboller) er så lækre 😀 især når de får selskab af en lækker tomatsovs. Da min far er græker får jeg hyppigt disse lækkerier og kan ikke sammenligne dem med danske frikadeller… men for at vende tilbage: flæskesteg eller stegt flæsk med persillesovs er også mit bud. Det der gør frikadeller dansk er brugen af svinekød, tror jeg. (hvad ved jeg, jeg er jo ikke kok…)

  • Reply
    Tina
    lørdag 24. februar 2007 at 23:59

    Stegt flæsk med persillesovs!

  • Reply
    FivetoSix
    søndag 25. februar 2007 at 10:03

    Åååh JA! stegt ål. Med nye kartofler og persillesmør!
    Det kunne jeg godt spise lige nu 😉

  • Reply
    Therese
    søndag 25. februar 2007 at 10:31

    Tak allesammen. Jeg havde da helt glemt stegte ål, det må jeg fortælle inderne om ved lejlighed!
    Det ser ud til
    1 flæskesteg og frikadeller
    2 stegt flæsk
    3 ål
    indtil videre tror jeg.

    Hege og Mor – UHM FÅRIKÅL. Det er jo bare SÅ godt!

    Christina, de lyder lækre de græske kødboller. Dem vil jeg da gerne smage/ha opskrift på.

  • Reply
    Bente
    mandag 26. februar 2007 at 00:54

    Sild, graved laks, hornfisk – måske ikke kun dansk, men så specielt at det vil gøre indtryk

  • Reply
    signes vissevasse
    mandag 26. februar 2007 at 20:27

    Altså frk. sangfugl
    Kødboller af svensk, græsk eller anden oprindelse er ikke frikadeller..
    og de er danmarks nationalret

    http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=111

    selv vil jeg dog langt hellere spise meget andet end traditionel dansk mad,,

  • Reply
    Lone
    tirsdag 12. juni 2007 at 18:12

    Faktisk mener jeg, at den danske nationalret er dansk bøf med bløde løg og skysauce. Ved ikke helt hvor jeg har det fra, men jeg kan huske det er blevet mig fortalt i min barndom

  • Reply
    olebole
    tirsdag 23. oktober 2007 at 20:16

    Der er skægt nok Engelsk Bøf

  • Reply
    Metsi
    tirsdag 20. november 2007 at 12:11

    Jeg syntes nok det bliver, stegt flæsk tror jeg jeg vil sige….

  • Reply
    Martin Hansen
    mandag 26. november 2007 at 17:54

    Altså altså… sikke mange bud !

    Når man snakker om Danmarks nationalret, så er
    det vel den der bliver spist mest af i de Danske hjem??

    Og ja hvad er det !!!

    En Hakkebøf med bløde løg, Kartofler med brun sovs..

    Men når det er sagt.. hvad så med..
    (underligt ingen har nævnt dette)

    Højtbelagte smørrebrød må absolute være Danmarks enestående nationalret..
    Har jeg ret??

  • Reply
    Camilla
    fredag 7. marts 2008 at 13:50

    Sjovt nok kan de jo ikke rigtig vaere flaeskesteg… Har en veninde fra Munchen (vi er begge udvekslingsstudenter i Irland for tiden) og da hun lavede aerke-bayersk mad var det nu engang Schweinebraten, som er 100% flaeskesteg, med blaukraut (roedkaal) og kartofler (selv om det dog var knoedel)

  • Reply
    Jan
    tirsdag 2. marts 2010 at 10:05

    En nationalret er nødvendigvis ikke en ret man bedst kan lide. En nationalret skal for det første udkåres officielt og være allemands eje.
    Tro det eller ej, men Danmarks nationalret har længe og altid været vandgrød. Grunden til at mange danskere ikke ved det er at det ikke ligefrem er noget man kan prale eller være stolt af. Men det passer nu overens med det IKKE eksisterende danske køkken.

  • Reply
    Helle
    søndag 14. marts 2010 at 16:28

    Grydestegt kylling med rabarberkompot, agurkesalat og nye kartofler. (samt sovs fra kyllingen, selvfølgelig).

  • Reply
    Mads
    fredag 2. juli 2010 at 22:25

    Mit bud ville være enten:

    Smørrebrød med alt hvad dertil hører

    eller

    Paneret rødspættefilet med remolade og nye kartofler

    kan det ikke passe?

  • Reply
    Therese
    lørdag 3. juli 2010 at 16:56

    Alle er super gode bud 🙂

  • Reply
    jeppe
    søndag 29. januar 2012 at 10:09

    hvad med dansk bøf med løg ???